شيماء عبيد تشكر المخرج أحمد جلال وتكشف كواليس كوفيد 25 وبدايتها الفنية (حوار)

الفنانة شيماء عبيد هي فنانة مصرية أحبت التمثيل كثيرًا تعلقًا بفاتن حمامة وسعاد حسني، ورغم ذلك فهي لم تدرس تمثيل بناءً على رغبة أهلها ورفضهم ذلك ودرست إدارة أعمال، ولكنها استطاعت أن تثبت موهبة التمثيل لديها وذلك من خلال تنوع الأدوار والشخصيات التي قدمتها.

كانت بدايتها من خلال برامج المقالب مع الفنانة انتصار ثم عرفها الجمهور بعد ذلك وكان أول مسلسل لها هو الريان مع خالد صالح بعد انتهائها من المرحلة الثانوية، كما لعبت شخصية “هايدي” في مسلسل كوفيد 25 في الماراثون الرمضاني لهذا العام، حيث ظهرت بدور شخصية أنانية ممزوجة بالكوميديا وبسبب أداء الفنانة شيماء الرائع نجحت شخصية هايدي وأشاد بها الجمهور وتفاعل معها.

شيماء عبيد من مسلسل كوفيد 25
شيماء عبيد من مسلسل كوفيد 25

ومن ثم كان لـ “حصريات” هذا الحوار مع الفنانة شيماء عبيد، إليكم نص الحوار:

كلمينا عن بدايتك في مجال التمثيل ومن هو مثلك الأعلى؟

كانت بدايتي في التمثيل من خلال مسلسل الريان بعد انتهائي من مرحلة الثانوية العامة مع خالد صالح وكانت تجربة جميلة، ربنا يرحمه كان مثل أعلى في كل حاجة كان فنان لا يعوض، بعدها عملت برنامج مقالب مع الفنانة انتصار وبعدها بدأ اكتشافي كممثلة مع إني كنت بعمل البرنامج “for fun” لمنتجة صديقتي مش جدًا يعني، ولكن باعوا الحلقة وقالوا إني ممثلة وإزاي ساكتة على نفسي، بعدها سافرت 3 سنين باريس ورجعت دخلت ذهاب وعودة مع السقا، أنا شهيرة أنا الخائن، علامة استفهام، الأخ الكبير، طلقتك نفسي، إلا أنا، وأخرهم كوفيد 25.

تعد الفنانة فاتن حمام هي المثل الأعلى بالنسبالي.

إيه أكتر دور عملتيه وأثر فيكِ؟

والله كل الأدوار مش كبيرة أوي إنها تعمل تأثير، ولكن شخصية مريم في طلقتك نفسي تفاعل معها عدد كبير من الجمهور، ويمكن الناس كلها حتى المخرجين لاحظوني وكانت البطولة مع أحمد عصام ومحمد عادل في الحكاية وكانت 3 حلقات.

إيه الشخصية اللي قريبة لشخصية الفنانة شيماء الحقيقية؟

شخصيتي في مسلسل علامة استفهام، شخصية هادئة وفيها عمق تحسسك إنها شريرة في الأول لكن في الأخر بتطلع طيبة جدًا.

مين الممثل اللي نفسك تشتغلي معاه؟

كل الممثلين، أنا فخورة طبعًا إني مثلت مع يوسف الشريف والكاتبة إنجي علاء والعظيم المخرج أحمد نادر جلال، ومع إن الدور كان بسيط بس كان فيه نقلة نوعية من الكوميدي للتراجيدي وده كان الصعوبة إني أخلي الناس تتفاعل مع الشخصية اللي كانت مستفزة بالنسبة ليهم.

من خلال متابعتك لمسلسلات رمضان 2021 إيه الدور اللي كان نفسك تمثليه وشايفه نفسك فيه؟

لعبة نيوتن، منى زكي أثرت فيا بشكل كبير ومن أحسن ممثلات الجيل، وليها معزة خاصة عندي وكانت شخصية صعبة جدًا ومتعبة.

كلمينا عن تحضيراتك لشخصية هايدي في كوفيد 25؟

كان المسلسل مليء بالنجوم وكانت مساحة الدور صغيرة وإنجي ساعدتني كتير أوي، وكانوا كلهم داعمين وبالأخص العظيم أحمد نادر جلال، ويوسف الشريف وإنجي اكتشفت إنهم طيبين جدًا رغم إنهم صحابي وكان في تناغم بين الفريق كله طول الـ60 يوم تصوير.

إيه هو الدور اللي لو جالك ترفضيه؟

لا مفيش، ولكن في بداتي اتعرض عليا أدوار الست الشمال، ولكن محبتش أعمل أدوار زي دي، هو دور مريم في طلقتك نفسي كان كده بس مكنش في مشاهد البوس والعري وهي غالبًا مبقتش موجودة في الدراما

إيه رأيك في عرض المسلسلات في 15 حلقة فقط بما إنك شاركتي في مسلسل كوفيد 25؟

تجربة حلو جدًا بس الأحداث كانت تتحمل 30 حلقة، بس هي كانت جرعة مكثفة، ولكن 15 حلقة فكرة ذكية جدًا لأن المشاهد مش محتاج المط في الأحداث، وأعتقد إنها السنة الجاية هتكون أكتر وكمان بتتيح فرص أكتر للممثلين.

ما هو تقييمك لدراما رمضان السنة دي؟

الاختيار وكوفيد 25 ولعبة نيوتن كانوا رائعين، اللي مالوش كبير العوضي عمل دور رائع وخالد الصاوي، وخفة دم ياسمين عبد العزيز طبعًا، ضد الكسر بحب نيللي كريم أوي، خلي بالك من زيزي شدني من أول حلقة الحقيقية بس لسه بتابعه، ورمضان كان مليان بالمجهود الكبير من الممثلين حقيقي.

ما هي هوايتك المفضلة في وقت الفراغ ؟

الرياضة والقراءة والكتابة وبتعلم أكتب سيناريو.

ممكن نشوف فيلم من تأليفك؟

ابتديت أشتغل على الأفلام القصيرة، ولو ربنا أراد إن شاء الله يكون في حاجة.

هل بتحضري لحاجة جديدة؟

الحرير المخملي 60 حلقة هيتعرض في يوليو، إخراج أحمد حسن ومع نخبة من النجوم مصطفى فهمي، إسلام جمال، يوسف الأسدي، صورت مشاهد كبيرة منه، ولسه باقي الشهر الجاي إن شاء الله، وبلعب دور فنانة تشكيلية.

اضف تعليق